Zdolność kredytowa, a media społecznościowe – czy mają ze sobą coś wspólnego

 

Media społecznościowe od wielu lat cieszą się niesłabnącą popularnością. Korzystamy z nich coraz więcej i częściej. Coraz trudniej znaleźć osobę, która nie ma konta na Facebooku czy Instagramie. W mediach społecznościowych, z różnych względów, umieszczamy informacje na nasz temat, informujemy co i kiedy robimy, wstawiamy prywatne zdjęcia i wiele wiele innych. Często nie zastanawiamy się nad tym, jak duży wpływ na nasze życie, mogą mieć zamieszczone informacje w popularnych serwisach. Pojawia się więc pytanie. Czy media społecznościowe, a dokładnie informacje, które można z nich wywnioskować na nasz temat, mają jakiś wpływ na ocenę naszej osoby przez bank?

W dobie technologii i coraz szerszego dostępu do informacji, bank może trafić m. in. na nasz profil w mediach społecznościowych. Jednak, czy może wykorzystać znalezione tam dane przy podejmowaniu decyzji o udzieleniu lub odmowie udzielenia kredytu?

Czym jest zdolność kredytowa?

Zdolność kredytowa to zdolność do spłaty zaciągniętego zobowiązania, wraz ze wszystkimi jego kosztami. Tradycyjnie badana na podstawie złożonego wniosku o kredyt oraz przedstawionych zaświadczeń o dochodach oraz historii kredytowej w BIK (która pozwala m. in. na ustalenie wysokości aktualnego zadłużenia). Jednak nie jest to żadną nowością i każda osoba, która składa wniosek o kredyt w banku, musi być przygotowana na szczegółową weryfikację pod kątem posiadanej zdolności kredytowej.

Znacznie liberalniej do tej kwestii podchodzą firmy pożyczkowe, których nie wiążą przepisy dotyczące weryfikacji potencjalnego klienta i mogą udzielać zobowiązań według własnych wytycznych. Wiele z nich ocenia wnioski automatycznie, co sprawia, że mogą one być rozpatrzone praktycznie od ręki, w kilkanaście minut. Zautomatyzowanie procesu najczęściej wyklucza ingerencję prawdziwego człowieka, stąd też nie ma możliwości sprawdzenia profilu w mediach społecznościowych. Nie można jednak powiedzieć, że firma pożyczkowa nigdy nie weryfikuje nas pod kątem tego, co umieszczamy w sieci.

Czy firmy pożyczkowe weryfikują profile klientów w mediach społecznościowych?

Nie wszystkie firmy pożyczkowe wdrażają automatyczną weryfikację oceny zdolności kredytowej klienta. Istnieją pożyczkodawcy, którzy posługują się „ręczną” weryfikacją, zwłaszcza w przypadku gdy potencjalny pożyczkodawca wnioskuje o wyższe kwoty zobowiązania. Nie możemy wykluczyć wtedy, że pożyczkodawca w dobie ogólnodostępnego internetu, nie wykorzysta tego i nie sprawdzi nas także w sieci.

Z kolei pewni weryfikacji w mediach społecznościowych możemy być w przypadku, gdy przedmiotem naszego zainteresowania są pożyczki społecznościowe. Udzielające tam pożyczek osoby nie mają tak szerokich mechanizmów weryfikacji jak instytucje finansowe, dlatego też korzystają ze sposobów, które są dla nich dostępne i proste.

Jakie informacje mogą nam zaszkodzić?

Bank, który ma do dyspozycji szereg narzędzi weryfikacyjnych, nie sięgnie do mediów społecznościowych w celu sprawdzenia prawdziwości podanych przez nas danych. Z kolei pożyczkodawcy prywatni, nie mający tak szerokich możliwości, jak najbardziej mogą wykorzystać te, które są dostępne i w łatwy sposób mogą potwierdzić bądź też nie, prawdziwość podanych przez nas danych we wniosku o kredyt.

Pożyczkodawca nie ma jak zweryfikować formalnie np. tego ile dzieci jest na naszym utrzymaniu. Podanie we wniosku, że jesteśmy singlami, może jednak szybko zweryfikować nasz profil, z którego wynika, że jesteśmy w związku małżeńskim, a do tego zamieszczamy liczne zdjęcia z naszymi pociechami. To tylko jeden z wielu przykładów na to, jak szybko pożyczkodawca może stwierdzić, że podane przez nas dane nijak mają się do stanu faktycznego. Skoro mijamy się z prawdą w takiej kwestii, jaka jest szansa na to, że inne dane są prawidłowe?

Nawet jeśli we wniosku umieścimy prawdziwe informacje, ale z naszego profilu pożyczkodawca wywnioskuje, że nie mamy pracy i głównie imprezujemy, może stwierdzić także, że nie warto ryzykować pożyczania nam środków (zwłaszcza jeśli mowa o pożyczkach społecznościowych).

Obecnie zdolność kredytowa https://habza.com.pl/ w banku weryfikowana jest w tradycyjny sposób, gdyż cieszy się dobrą skutecznością. Z kolei firmy pożyczkowe, czy pożyczkodawcy prywatni już teraz chętnie wykorzystują dostępne źródła danych, w postaci profili w mediach społecznościowych. Nie mają oni tak szerokich możliwości jak banki, dlaczego więc nie mieliby korzystać z innych dostępnych, a co równie ważne, całkowicie darmowych źródeł informacji na temat potencjalnego pożyczkobiorcy. Skoro trend ten jest już teraz zauważalny, możemy mieć pewność, że nie zniknie, a będzie coraz chętniej używany. Dlatego już dziś warto zastanowić się nad tym, co umieszczamy na naszym profilu w social mediach, aby nie obniżył on naszej zdolności kredytowej w przyszłości.

 

Gdzie po kredyty bankowe dla firm? | Pożyczki pozabankowe dla osób prowadzących działalność | Konta bankowe dla firm | Kredyt dla nowych firm | Leasing samochodu używanego | Odzyskiwanie długów | Faktoring dla firm | Jak założyć własną firmę? | Księgowość w firmie | Chwilówki również dla firm? | Kredyty obrotowe | Pieniądze na założenie własnej firmy