Jak założyć własną firmę?

 

Własna firma to coś o czym marzy wiele osób pracujących na etacie. Jest również sposobem na wyjście z bezrobocia. Dzięki niej możemy zostać „swoim szefem”, legalnie działać na rynku, wychodząc bezpośrednio z ofertą do potencjalnych klientów.

Według danych statystycznych GUS na rok 2014, liczba zarejestrowanych podmiotów gospodarczych wynosi blisko 4. 070. 259, z czego lwia część należy do osób fizycznych z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Z roku na rok, wskaźnik ten rośnie, co pozwala twierdzić, że coraz więcej osób decyduje się podjąć ryzyko i pracować „na swoim”.

Jak rozpocząć własną działalność gospodarczą ? Co trzeba zrobić ? Jak wygląda procedura rejestracji firmy ? O tym traktuje ten artykuł, w którym autor postara się odpowiedzieć na te i inne pytania.

Jeszcze kilka lat temu, rejestracja firmy wymagała od nas wizyty w wielu miejscach: urząd miasta, urząd skarbowy, ZUS i urząd statystyczny. Od 1 lipca 2011 roku, rejestracja odbywa się na specjalny wniosek do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), który stanowi także zgłoszenie do urzędu skarbowego, ZUS i do urzędu statystycznego.

Sama rejestracja jest bezpłatna i może odbywać się zarówno przez Internet jak i w urzędzie miasta.

 Pierwszym krokiem jest przejście do strony internetowej firma. gov. pl. Na tej stronie możemy skorzystać z kreatora, który krok po kroku przeprowadzi nas przez proces zakładania firmy, jej zawieszania, wznowienia lub całkowitego zamknięcia. Aby stworzyć nowy wniosek o założenie działalności gospodarczej, wybieramy ze strony głównej opcję nr 3 – wypełnij wniosek przez Internet. Po przejściu do odpowiedniej opcji, zostaniemy poinformowani, że

składanie wniosku w trybie anonimowym wymaga wizyty w urzędzie gminy w ciągu 7 dni od daty jego wypełnienia, w celu potwierdzenia tożsamości, dlatego niezbędne jest by zapamiętać numer wniosku, który przekażemy urzędnikowi. Następnie, wystarczy wypełnić wszystkie pola i wysłać wniosek. Nic trudnego. Jedyne co warto zrobić przed rejestracją to zebrać odpowiednie dane (prócz podstawowych danych identyfikacyjnych), które będą nam potrzebne, m. in.:

  • Nazwa naszej firmy
  • Siedziba i miejsce wykonywania działalności
  • Odpowiednie kody z Polskiej Klasyfikacji Działalności
  • Numer konta bankowego
  • Dane biura księgowego, które będzie prowadziło naszą rachunkowość
  • Forma opodatkowania

Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat wymaganych danych, możesz pobrać wniosek w formie dokumentu PDF ze strony firma. gov. pl, by zapoznać się z nim przed skorzystaniem z kreatora. Warto także wiedzieć, że dane te możemy aktualizować, zmieniać, dlatego np. jeżeli nie wiemy jeszcze z jakiego biura księgowego będziemy korzystać, możemy na początek wskazać, że sami będziemy księgować operacje, zaś później bez problemu zaktualizujemy nasz profil w systemie CEIDG.

 

Gdzie po kredyty bankowe dla firm? | Pożyczki pozabankowe dla osób prowadzących działalność | Konta bankowe dla firm | Kredyt dla nowych firm | Leasing samochodu używanego | Odzyskiwanie długów | Faktoring dla firm | Jak założyć własną firmę? | Księgowość w firmie | Chwilówki również dla firm? | Kredyty obrotowe | Pieniądze na założenie własnej firmy